pühapäev, 13. jaanuar 2008

Minu esimesed investeeringud

Minu esimesteks tulutoovateks investeeringuteks olid laenud sugulastele ja sõpradele umbes siis, kui olin 19- või 20-aastane. Intressimäärad olid tollal korralikud. Ühelt töökaaslaselt võtsin lausa 36% aastas. Summad olid muidugi suhteliselt väikesed ja tähtajad lühikesed, seega reaalne tulu ei olnud väga suur. Oma vanematelt võtsin 12%. Praegu tagasi vaadates tunnen ma selle üle ikka tõsist piinlikkust. Täna kindlasti enam lähisugulastele laenates intressi ei võtaks. Aga siis olin noor ja see laenamine tundus põnev - sai investeerida oma ülejäävat raha ja teenida tulu. Natuke lohutab mind see, et mõnelt laenult ma siiski intressi ei võtnud ning lõpuks jätsin vähemalt ühelt laenult ka osa põhisummast tagasi küsimata.

Minu esimene pangahoius oli Hansapanga Duokonto 1999. aastal (sellise nimega hoiust ei ole muidugi enam ammu olemas). Duokonto oli tähtajaline hoius, aga sinna sai vabalt raha juurde kanda - mida ma aeg-ajalt ka tegin. Vajadusel oleks saanud kontolt ka laenu võtta ilma hoiust katksestamata (loomulikult oluliselt kõrgema intressimääraga kui hoiuselt endalt maksti), aga selle järele mul kunagi vajadust ei tekkinud. Intressi maksis see pooleaastane hoius 1999. aastal 9,25%. Päris mõnus - kusjuures inflatsioon ei olnud tollal oluliselt kõrgem kui praegu (1998. aastal 8,2% ning 1999. aastal 3,3%). Seega hoiuse intressimäär ületas ikka korralikult inflatsiooni.

Esimene aktsiainvesteering oli Eesti Telekomi aktsia. Osalesin Eesti Telekomi esmases avalikus aktsiapakkumises (IPO) 1999. aasta veebruaris. Aktsiaid hoidsin kuus päeva (tõeline spekulant...) - ostuhind oli 85 krooni, müügihind 126,25 krooni. Kasum seega umbes 48,5% (miinu teenustasud ja tulumaks) kuue päevaga. Summad ei olnud tollal muidugi väga suured. Mul õnnestus müües täiesti juhuslikult tabada peaaegu tippu (aktsia kõrgeim hind enne langema hakkamist oli vist 126,5 krooni). Ei tea, kui palju minu positiivsest suhtumisest aktsiatesse investeerimisse tuleneb sellest esimesest positiivsest kogemusest? Mis oleks juhtunud, kui mu esimene aktsiainvesteering poleks toonud ligi 50% tulu, vaid nt 50% kahjumit? Seda on vist võimatu hinnata.

Esimene investeerimisfond, kuhu raha panin, oli Äripäeva Indeksi Fond 2001. aastal. Tegemist oli fondiga, mis paigutas raha Eesti aktsiatesse. Tollal olid Eesti aktsiad mulle südamelähedased - mulle meeldis neid analüüsida ja nende majandustulemusi jälgida. Samal aastal (2001) tegin esimese sissemakse ka pensionifondi.

Kommentaare ei ole: